הגדרה של ניהול

כשאת/ה חושב/ת על המושג "ניהול", מה עולה בעיני רוחך? מה מאפיין אותו? מה הוא כולל?

למרות שלכל אחד יש מושג מהו ניהול, לא קל להגדיר זאת בצורה רשמית. הנחות היסוד ונקודות המבט ביחס לניהול, נגזרות מתוך התיאוריות השונות אשר התפתחו עם השנים (האם הארגון הוא מכונה, יצור חי, רשת חברתית וכו') להרחבה בנושא: ארגונים - גישות תיאורטיות.

שתי הגדרות פשוטות לניהול

**ניהול הוא השגת מטרות הארגון ביעילות ותכליתיות באמצעות תכנון, ארגון, תיאום, הובלה ובקרה של משאבי אנוש. (ראה אצל לוי, 2008).

**ניהול הוא תהליך שאנשים מובילים, שמטרתו להעניק לארגון יעילות ואפקטיביות בכל טווח זמן: הקצר והארוך (ראה אצל אדיג'ס, 2010). אם ארגון איננו יעיל, כעת או בעתיד, הארגון אינו מנוהל היטב. הגדרה זו הינה אוניברסלית ומתייחסת לארגונים בכל סוג תעשייה שהוא, בכל תרבות, עבור כל סיבה, למטרת רווח או שלא למטרת רווח.

ביביליוגרפיה:

אדיג'ס, יצחק קלדרון, "מהו ניהול – תורת אדיג'ס לניהול מודרני", הוצאת מערכות, 2010.

לוי, עמיר ד"ר, "ניהול ומנהיגות שינוי וחדשנות", הוצאת רימונים, 2008.

______________

בחזרה לנושא ניהול למתחילים

בחזרה לנושא הראשי ניהול

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך בנושא ניהול: