חוויית קליטת עובד - עקרונות והשפעות

תהליך קליטת עובד לעסק מלווה בלחץ רב ומלא חששות, לכן נדרשות הכנות רבות הן מצד המעסיק והן מצד העובד על מנת שהתהליך יתנהל בצורה מיטבית וחלקה.

הבסיס לקליטת עובד בצורה מיטבית בחברה מחלוקת לכמה עקרונות שישפיעו על השתלבות העובד כאשר כל פעולה כזו עשויה להשפיע על תפקוד העובד בחברה ועל משך הזמן שהוא יישאר בחברה. כאשר אין תכנית קליטה יעילה וטובה משתקפת בכך שיש אחוזי נטישה גבוהים מארגונים אלה, מדובר על בין שליש לשני שליש מהעובדים החדשים שיעזבו במהלך השנה הראשונה.

הכנת מקום לקבלת העובד

כניסת עובד חדש לחברה יכול ליצור בלאגן בסדר שנוצר בין העובדים הוותיקים בעבודה, ביצוע שיחה מקדימה עם צוות העובדים וקביעת חלוקת העבודה החדשה ביניהם וכיצד העובד החדש ישתלב בעבודה תעזור ליצור סדר ומקום ברור לעובד החדש שממנו הוא יוכל להשתלב ולהתפתח בתפקידו בחברה, במקביל לבצע שיחת ציפיות עם העובד ולהציג לו מי האנשים שעובדים איתו ומול מי הוא מתנהל. בנוסף, חשוב שמישהו אחד יעביר חפיפה מסודרת שתכלול את כל הנושאים הרלוונטים, בצורה זו אתם תבטיחו כי העובד יקבל חפיפה מלאה שתקיף את כל הנושאים הקשורים אליו לעבודה, ולעובד יהיה ערוץ ישיר לשאלות על כל בעיה שעולה לו ובכך ירגיש נוח יותר ויתחבר מהר יותר.

תקופת הסתגלות

בתחילת כל עבודה הימים הראשונים ובתפקידים שונים אבל שבועות / חודשים מלווים בלמידה רבה של התפקיד ותחומי הפעילות. על המעסיק מצד אחד להיות סובלני כלפי העובד החדש ולתת לו את הזמן כדי לקלוט את מהות העבודה, להוריד את מפלס הלחץ שלו ולהשתלב במעגל העבודה תוך כדי שהוא מבצע את עקרי המשימות שידרשו ממנו במהלך העבודה השוטפת בצורה איטית ומבוקרת שיבין בדיוק כל שלב ובכך יכנס בצורה חלקה לעבודה ולא להעמיס עליו יותר מידי משימות, מהצד השני על העובד להראות מחויבות כלפי מקום העבודה, להשקיע את השעות שצריך על מנת להבין את הדברים בצורה המהירה והיעילה ביותר, לשאול את השאלות שעולות לו ולסגור את הקצוות הפתוחים שנשארו אצלו לטובת הצלחת העבודה והשתלבותו בהצלחה במקום העבודה.

ביצוע שיחה עם העובד בסוף כל תקופה מוסכמת ומעבר על הדברים יכולה לעזור לעובד להתייעל יותר מהר ובכך גם להרגיש תחושת שייכות למקום העבודה ולהבין טוב יותר מה מצופה ממנו ולהצליח לעבד את מה שהוא עושה בפרק הזמן המדובר וללמוד ולהתייעל מהטעויות שלו.

יצירת תחושת שייכות לעובד

כאשר עובדים חדשים נכנסים לחברה ומתחילים לעבוד, העובדים  ירצו לדעת שמקום העבודה החדשה מתאים להם ויקבלו החלטות אם להמשיך בעבודה או לפרוש בימים הראשונים. לכן, רצוי להפגיש את אותם עובדים עם משימות ומטרות הארגון מהיום הראשון ובכך לגרום לכך שהעובדים ירגישו שהם חלק ממשהו גדול יותר ומרגישים שהם תורמים למטרה הגדולה. באופן הזה, העובדים ירגישו שייכות וקרבה למקום העבודה וירצו יותר להצליח משום שהם מבינים מה המטרה הגדולה מאחורי הפעילות שהם עושים ושהם תורמים יותר לחברה.

לסיכום

על מנת לקבל עובד חדש לחברה נדרשת הרבה מאוד עבודת הכנה מצד הרבה מאוד גורמים בארגון, אבל צריך וחשוב להמשיך בתהליך קליטת עובדים גם בשלבים המאוחרים יותר ולבצע קליטה מסודרת ואחידה יותר, כך שלבסוף העובד ירגיש חלק מהארגון ויבין מהר יותר את מהות הארגון ויהיה חלק מהמערכת בשלב מוקדם יותר ממה שקורה ברוב המקרים.

עשוי לעניין אותך

קרן השתלמות דרך מקום העבודה

סוגי הכשרות בארגון

מיקור חוץ משאבי אנוש