פיטורי עובדים

פיטורי עובדים הוא תהליך שיכול להיות קשה לארגון, ולכן חשוב להכין את הארגון לתהליך כואב זה. על מנת להתכונן נכון לתהליך, על המנהל/ת לחשוב על מספר נקודות עיקריות:

**זכויות העובד במהלך הפיטורין

**שימור המוטיבציה של העובדים שנשארים בארגון

**דאגה לרווחת העובד העוזב

**שימור המוניטין של הארגון

מאמר זה לא יעסוק בצדדים המשפטיים של זכויות העובד בעת פיטורי עובדים (למידע נוסף בנושא זה ניתן לפנות לאתר משרד התעשיה והמסחר).

שימור המוטיבציה של העובדים הנשארים בארגון

עובד אשר רואה את חברו נאלץ לעזוב את מקום עבודתו יחוש במקרים רבים חשש אמיתי לעתידו בארגון. על מנת להקל על תחושה זו, חשוב לזכור את הנקודות הבאות:

**שקיפות - שמירת העובדים מעודכנים בתהליך וביעדיו יכולה להקל על חששם. אל תסתיר/י את התהליך מפני העובדים - הם ידעו עליו גם אם תנסה/י להסתיר אותו.

**החלטיות - תהליך ארוך, מתמשך ובלתי החלטי יכול לגרור חששות אצל העובדים. הגדר בצורה ברורה את נקודת סיום התהליך, כך שמי שהגיע אליה, יחוש בטוח יותר במקומו.

**אנושיות - כדאי לזכור כי גם העוזבים וגם העובדים שנשארים הינם אנשים בעלי רגשות. אין דבר רע בכך שגם לך כמנהל/ת תהליך הפיטורין יהיה קשה, ואין צורך שתסתיר/י את זה.

**התייעלות - הגדרת תפקידים חדשה יכולה לסייע לעובדים הנשארים בארגון לחוות שוב תחושת הבטחון. ישנם מקרים אשר בהם פיטורי עובדים מסויימים יצרו אפשרויות קידום בעבודה עבור עובדים אחרים בארגון.

דאגה לרווחת העובד העוזב

האחריות לעובדים אשר עוזבים את הארגון היא חלק מהאחריות שיש לארגון כלפי העובדים הכי חשובים שלו, אשר נשארו לעבוד. העובדים הנשארים מתבוננים בתחושות מעורבים בפיטורין של חבריהם לעבודה.

יקל עליהם לדעת שהארגון שבו הם עובדים משתדל להתחשב, ככל שניתן, בעובדים שהוא מפטר, משתי סיבות. ראשית מפני שמדובר בחברים לעבודה, עימם שוחחו, אכלו ביחד ארוחת צהריים והתלבטו ביחד במשך שעות ארוכות במגוון נושאים. שנית, העובדים שנשארו לעבוד משליכים מהתנהלות הארגון כלפי העובדים המפוטרים כיום, על ההתנהלות של הארגון אליהם, במצב בו הם עלולים להיות מפוטרים באחד הימים.

סיוע לעובדים המפוטרים יוצרת תרבות ארגונית איכותית שנעים לעבוד בה ואף יוצרת בסיס לשיתוף פעולה עתידי עם העובדים העוזבים: סיוע בגיוס עובדים, הפנית לקוחות וכו'.

אחת הדרכים הטובות שיש כיום להתמודדות עם פיטורי עובדים היא להעניק לעובדים המפוטרים תהליך ייעוץ קריירה מקצועי במימון הארגון. תהליך כזה מקטין את תחושת החרדה, מסייע למנוע את ריסוק הבטחון העצמי של העובד העוזב ומקנה לו פתח לעתיד מאתגר ובטוח יותר.

שימור המונטין של הארגון

בעולם שבו דימוי של ארגון הוא קריטי וקולו של כל עובד ממורמר מקבלת הד – מוטב לארגונים לסייע לעובדיהם בכל מצב.

כאשר עובד מפוטר הוא כועס, מפוחד ובאותו הרגע, הוא מונע מתהליכים אמוציונאליים רבים. התפקיד של אנשי משאבי אנוש ומנהלים בארגונים היא להקטין ככל שניתן את התחושות הללו ובכך לצמצם את התגובה השלילית אשר מועברת לעובדים האחרים אשר נשארו בארגון. בנוסף, צמצום התחושה השלילית יכולה לסייע במניעת הדימוי השלילי שנוצר לארגון ככזה ש"מפקיר את העובדים שלו ברגעים הכי קשים".

דימוי שלילי לארגון מקטין את הסיכוי לגייס עובדים איכותיים חדשים וכמובן, מקשה לשמר את העובדים האיכותיים ביותר שיש לארגון.

להמשך קריאה בנושא פיטורי עובדים: